Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na projekt modernizacji trasy z Tomaszowa Mazowieckiego przez Opoczno i Końskie do Skarżyska-Kamiennej. Założenia inwestycji mówią o podniesieniu maksymalnej dopuszczalnej prędkości pociągów pasażerskich do nawet 200 km/.godz. W początkowym okresie może jednak wystąpić konieczność wprowadzenia ograniczeń na przejazdach.
Łódzki urząd marszałkowski postulował elektryfikację linii 25 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Opocznem lub Skarżyskiem-Kamienną już na początku poprzedniej dekady. Koncepcje realizacji inwestycji wielokrotnie się zmieniały, ale ostatecznie samorząd wraz ze swoim świętokrzyskim odpowiednikiem złożył wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia obejmującego także modernizację trasy w ramach rządowego programu Kolej Plus. Został on zakwalifikowany, ale centralna dotacja ma dotyczyć
tylko przygotowania dokumentacji projektowej, a nie samych robót budowlanych.
Trasa istotna dla regionów i dla CPK
Poprzedni rząd ogłosił jednak również, że ten sam fragment międzywojewódzkiego ciągu stanie się
częścią jednej z tzw. szprych kolejowego układu projektowanego przez Centralny Port Komunikacyjny. Aktualne władze również planują jego wykorzystanie do utworzenia nowego korytarza dalekobieżnego. Spowodowało to istotne zmiany w inwestycji przygotowywanej po wniosku samorządów regionalnych.
Najpierw PKP PLK poinformowały, że w ramach programu Kolej Plus
nie będzie projektowana przebudowa odcinka Opoczno – Wąsosz Konecki (rejon skrzyżowania z Centralną Magistralą Kolejową). W wakacje spółka ogłosiła natomiast, że projekt dotyczący tego fragmentu będzie prowadzony
dzięki finansowaniu bezpośrednio z budżetu państwa i obejmie również plan budowy nowych łącznic z CMK. Równocześnie spółka wskazała, że prędkość maksymalna pociągów ma wynieść aż 200 km/godz. pomiędzy Tomaszowem a Wąsoszem i 160 km/godz. na dalszym fragmencie do Skarżyska.
Skrzyżowania w poziomie szyn będą likwidowane później?
Teraz poznaliśmy kolejne szczegóły dotyczące inwestycji. Spółka potwierdziła, że przetarg na projekt modernizacji całego odcinka Tomaszów – Opoczno – Wąsosz – Końskie – Skarżysko ma wystartować jeszcze w tym roku. – Całość dokumentacji projektowej będzie realizował jeden wykonawca – podkreśla Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Początkowo postępowanie miało wystartować w trzecim kwartale, ale zostało opóźnione, bo zarządca infrastruktury zadecydował o podniesieniu parametrów technicznych linii, w tym przede wszystkim prędkości maksymalnej. Dziś wiemy już jednak, że możliwym wariantem jest osiągnięcie zakładanych wartości na całej trasie później niż po zakończeniu planowanej teraz inwestycji. – Pierwotnie projekt przewidywał maksymalną prędkość pociągów pasażerskich do 120 km/godz. Obecnie zakłada elektryfikację linii, modernizację infrastruktury pasażerskiej i podniesienie prędkości do 200 km/godz. na odcinku Tomaszów – Wąsosz z możliwymi ograniczeniami na przejazdach kolejowo-drogowych do czasu budowy skrzyżowań bezkolizyjnych i dróg równoległych oraz 160 km/godz. na odcinku Wąsosz – Skarżysko z możliwymi ograniczeniami – zapowiada bowiem nasz rozmówca.
Szybciej m. in. do Kielc
– Głównym celem przedsięwzięcia jest usprawnienie połączeń kolejowych i zapewnienie komfortowych podróży pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Kielcami. Szacujemy, że projekt wpłynie na poprawę połączeń kolejowych łącznie dla ok. 178 tys. mieszkańców regionu – stwierdza przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych. Przypomina jednocześnie, że na razie zamawiane będą wyłącznie prace projektowe. Nie wiadomo zaś na razie, kiedy zrealizowane zostaną same roboty budowlane.