Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Tomaszów – Skarżysko: Będą zwolnienia do czasu budowy skrzyżowań wielopoziomowych?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
29-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Tomaszów – Skarżysko: Będą zwolnienia do czasu budowy skrzyżowań wielopoziomowych?
fot. Paweł Mieszkowski/PKP PLK
Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na projekt modernizacji trasy z Tomaszowa Mazowieckiego przez Opoczno i Końskie do Skarżyska-Kamiennej. Założenia inwestycji mówią o podniesieniu maksymalnej dopuszczalnej prędkości pociągów pasażerskich do nawet 200 km/.godz. W początkowym okresie może jednak wystąpić konieczność wprowadzenia ograniczeń na przejazdach.

Łódzki urząd marszałkowski postulował elektryfikację linii 25 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Opocznem lub Skarżyskiem-Kamienną już na początku poprzedniej dekady. Koncepcje realizacji inwestycji wielokrotnie się zmieniały, ale ostatecznie samorząd wraz ze swoim świętokrzyskim odpowiednikiem złożył wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia obejmującego także modernizację trasy w ramach rządowego programu Kolej Plus. Został on zakwalifikowany, ale centralna dotacja ma dotyczyć tylko przygotowania dokumentacji projektowej, a nie samych robót budowlanych.

Trasa istotna dla regionów i dla CPK

Poprzedni rząd ogłosił jednak również, że ten sam fragment międzywojewódzkiego ciągu stanie się częścią jednej z tzw. szprych kolejowego układu projektowanego przez Centralny Port Komunikacyjny. Aktualne władze również planują jego wykorzystanie do utworzenia nowego korytarza dalekobieżnego. Spowodowało to istotne zmiany w inwestycji przygotowywanej po wniosku samorządów regionalnych.

Najpierw PKP PLK poinformowały, że w ramach programu Kolej Plus nie będzie projektowana przebudowa odcinka Opoczno – Wąsosz Konecki (rejon skrzyżowania z Centralną Magistralą Kolejową). W wakacje spółka ogłosiła natomiast, że projekt dotyczący tego fragmentu będzie prowadzony dzięki finansowaniu bezpośrednio z budżetu państwa i obejmie również plan budowy nowych łącznic z CMK. Równocześnie spółka wskazała, że prędkość maksymalna pociągów ma wynieść aż 200 km/godz. pomiędzy Tomaszowem a Wąsoszem i 160 km/godz. na dalszym fragmencie do Skarżyska.

Skrzyżowania w poziomie szyn będą likwidowane później?

Teraz poznaliśmy kolejne szczegóły dotyczące inwestycji. Spółka potwierdziła, że przetarg na projekt modernizacji całego odcinka Tomaszów – Opoczno – Wąsosz – Końskie – Skarżysko ma wystartować jeszcze w tym roku. – Całość dokumentacji projektowej będzie realizował jeden wykonawca – podkreśla Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Początkowo postępowanie miało wystartować w trzecim kwartale, ale zostało opóźnione, bo zarządca infrastruktury zadecydował o podniesieniu parametrów technicznych linii, w tym przede wszystkim prędkości maksymalnej. Dziś wiemy już jednak, że możliwym wariantem jest osiągnięcie zakładanych wartości na całej trasie później niż po zakończeniu planowanej teraz inwestycji. – Pierwotnie projekt przewidywał maksymalną prędkość pociągów pasażerskich do 120 km/godz. Obecnie zakłada elektryfikację linii, modernizację infrastruktury pasażerskiej i podniesienie prędkości do 200 km/godz. na odcinku Tomaszów – Wąsosz z możliwymi ograniczeniami na przejazdach kolejowo-drogowych do czasu budowy skrzyżowań bezkolizyjnych i dróg równoległych oraz 160 km/godz. na odcinku Wąsosz – Skarżysko z możliwymi ograniczeniami – zapowiada bowiem nasz rozmówca.

Szybciej m. in. do Kielc

– Głównym celem przedsięwzięcia jest usprawnienie połączeń kolejowych i zapewnienie komfortowych podróży pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Kielcami. Szacujemy, że projekt wpłynie na poprawę połączeń kolejowych łącznie dla ok. 178 tys. mieszkańców regionu – stwierdza przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych. Przypomina jednocześnie, że na razie zamawiane będą wyłącznie prace projektowe. Nie wiadomo zaś na razie, kiedy zrealizowane zostaną same roboty budowlane.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PLK: Jaka będzie nowa stacja Kielce Główne?

Infrastruktura

PLK: Jaka będzie nowa stacja Kielce Główne?

PKP PLK 28 października 2025

Nowy tor i perony na linii 22

Infrastruktura

Nowy tor i perony na linii 22

PKP PLK 26 października 2025

Od grudnia 140 km/h z Chorzowa przez Bytom do Nakła

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

PLK: Jaka będzie nowa stacja Kielce Główne?

Infrastruktura

PLK: Jaka będzie nowa stacja Kielce Główne?

PKP PLK 28 października 2025

Nowy tor i perony na linii 22

Infrastruktura

Nowy tor i perony na linii 22

PKP PLK 26 października 2025

Od grudnia 140 km/h z Chorzowa przez Bytom do Nakła

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij